Ett växande träd

varje gång jag städar så hittar jag ett släktträd som jag skrev ihop när jag gick i gymnasiet. Trädet innehåller bara förnamn, alltså inga efternamn eller ålder. Men för någon vecka sedan så bestämde jag mig för att försöka sammanställa de uppgifter jag redan har. Efter lite utfrågning av mamma, pappa och mommo, moffa så insåg jag att en del av våra släkträd är till stor del gjort och är praktiskt taget offentligt om man bara vet hur man ska söka på nätet. Så de senaste 2 veckorna har jag försökt sammanställa alla namn, födelsedatum osv och är nu uppe i 204 namn. Alla är inte i rakt stigande led utan det har blivit en hel del avstickare. Det är ju så många namn hit och dit att det gjort det lite lättare om jag skriver in allt så att det blir lättare att spåra.
Denna senaste vecka har jag nog varit lite som besatt av att pyssla med detta.

De fynd jag gjort hittills är att jag har rötter i Frankrike, Belgien, Småland och lite runt om på Gotland. Det kan även vara så att det finns något i Danmark men det är helt obekräftat än. Många tvillingpar har fötts i äldre släkten!! och det sägs ju att det hoppar över en generation så då ligger min generation i tiden att få tvillingar.... ojoj.

Nej, nu har jag tagit en liten paus från släktträdet och ska se lite på teve. (o=

Home sweet Home

Hemma igen då efter ca 1 vecka i Estland. Åkte den 3 november (min födelsedag) från ön och sedan från Sthlm vidare till Tallinn med båt. Det har varit en vecka med en del slappande, lite shopping, en del god mat och en dag på ett Spa. Tur att man haft sin alldeles egen tolk på hela resan då estniska inte är min specialitet. Efter denna resa så har några estnisk små ord fastnat så nu kan jag kanske nästa gång ha lite koll på restaurang menyer på estniska. hihi hinner nog glömma det tills nästa gång man kommer till Estland igen.
Vi lämnade Lasnamäe (en av Tallinns förorter) vid ca kl 16 i måndags och begav oss till färjan som skulle ta oss från Tallinn och tillbaka hem till Sverige. Sov dåligt på båten och visste hela tiden att det skulle bli en lång dag då resan från Sthlm till Gotland på tisdagen skulle vara seg och lång. Så jag meddelande jobbet att jag skulle ta en liten sovmorgon på onsdagen.
När vi kom till Sthlm city vid 11 så gick vi till MacDonalds och åt frukost/lunch. Sedan kom en inte så glad överaskning. Båten till Gotland var försenad! Så i stället för att bussen skulle gå 19:20 och båten 21:05 så slutade det med att bussen gick först 21:35 och båten lämnade slutligen Nynäs 00:30!!
Så det blev ca 6 timmar på MacDonalds, lite över 2timmar på Pizza Hut och sedan en liten väntan även på Centralen. Men till slut var vi på väg. 04:00 klev jag in i min lägenhet i morse! Så jag tog ut en semesterdag även idag och har varit hemma och tagit det lugnt, tvättat och packat upp. I morgon dags att jobba igen. 2 dagars arbetsvecka är ganska trevligt.

Nej, nu lite TV och sedan till säng tidigt i kväll så att jag orkar upp i morgon. (o=

Läkarbesök idag

Sov nästan inget i natt i och med att det varit en hektiskt helg och då kom hostan i natt. Så i morse ringde jag till Vårdcentralen och fick en tid på eftermiddagen. Troligen är det en förskylnings astma och det är därför det blir så kraftiga hostningar och att jag knappt får luft när hostattackerna sätter igång och att det känns som en tryck över bröstet. Så jag fick recpet på att hämta ut en Bricanyl, en astma medicin som jag ska testa och se om det blir bättre. Hoppas det i alla fall. Förutom Bricanylen så fyllde jag på mitt lager med hostmedicin och halstabletter.  Så nu har jag ett fint litet apotek att packa med mig på resan.

Började plocka ihop lite saker inför packning av resväskan men vet inte vad jag ska packa ner än. Hade varit skönt att kunna få det klart det mesta i kväll och få ta det lugnt i morgon. Ska nog göra ett försök...